Wat we samen met u bereikten sinds februari 2020. |
Alle praktijken bieden toegang
Sinds de start in februari 2020 hebben 165 praktijken deelgenomen aan het Hadoks OPEN-programma. Vandaag bieden al deze praktijken hun patiënten toegang tot het dossier via de Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO), een geweldige prestatie en een vereiste voor OPEN! Zij deden dit door een overeenkomst te sluiten met hun Dienstverlener Zorgaanbieder (DVZA) zodat zij voor alle PGO’s vindbaar zijn. Daarnaast bieden bijna alle praktijken hun patiënten toegang via een patiëntenportaal. Het portaal biedt namelijk meer mogelijkheden zoals online medicatie herhalen, online afspraken inplannen en een e-consult met de huisarts.
Dit nieuwe (digitale) kanaal voor de patiënt naar de huisartspraktijk is van onschatbare waarde voor de eigen zorg van de patiënt maar uiteindelijk ook voor efficiëntie van praktijkvoering en voor kwaliteit van de zorgverlening.
Wat leren we van de snelste stijgers?
Regelmatig werd het Hadoks OPEN-team door de ICT leveranciers geïnformeerd over de gebruikscijfers van portaal en PGO. De praktijken met de snelst stijgende gebruikscijfers hebben we in het zonnetje gezet met een bloemetje en een bezoekje. Zij vertelden ons dat stimuleren van portaalgebruik een goede oplossing was voor het toegenomen ziekteverzuim en een verhoogde zorgvraag tijdens de eerste twee corona jaren. Bij sommigen van hen gebruikt al meer dan 40% van hun patiënten het portaal!
Toen we hen vroegen: ”die goede cijfers, hoe hebben jullie dat toch gedaan?” was het antwoord eenduidig: bij elk contact (telefoon, balie, consult) patiënten vertellen hoe het portaal hen kan helpen en vragen of ze hun account al werkend hebben. Daarnaast bleek het essentieel om ook alle praktijkmedewerkers bewust te maken van het belang van online inzage. Uiteindelijk blijkt dat, wanneer het online contact goed verloopt, zowel patiënten als praktijkmedewerkers voordeel hebben. Enkele van deze voordelen zijn:
- Patiënten kunnen een vraag stellen, medicatie herhalen of een afspraak inplannen op het moment dat het hen uitkomt. Ze zijn niet afhankelijk van de openingstijden van de praktijk.
- Huisartsen kunnen via het e-consult labuitslagen communiceren naar de patiënt inclusief beleid. Dit scheelt veel overleg en telefoontjes.
- Foto’s worden via een e-consult veilig verstuurd naar de praktijk. Daarbij kunnen de foto’s direct aan een episode in het dossier worden gekoppeld.
|
|
|
|
|
President Kennedylaan 15, 2517 JK Den Haag |
|
|
|
|