Wat vinden uw patiënten van portaal en PGO? |
Het ministerie van VWS heeft Hadoks gevraagd om een kleinschalig onderzoek te doen naar wat onze patiënten vinden van inzage in het dossier. Hieronder vindt u de belangrijkste inzichten.
Aanpak
Tijdens de griepprik vroegen elf praktijken in de regio Haaglanden hun patiënten om een korte vragenlijst in te vullen. Veruit de meeste respondenten waren, logischerwijs, ouder dan 60 jaar. Er was een response rate van 13% en we ontvingen 250 ingevulde vragenlijsten.
Eerste resultaten
Uw praktijk is de informatiebron
Velen van ons willen onze willen patiënten stimuleren om hun dossier beter in te zetten voor hun eigen zorg. Duidelijk wordt dat posters, folders en wachtkamerschermen verrassend goed werken. Daarnaast blijkt ook vermelding van online inzage tijdens het gesprek erg effectief. Als zorgverlener bent u de belangrijkste bron van informatie voor patiënten. Een succesvol gebruik van online inzage begint dus bij u in de praktijk!
Labresultaten is het meest aantrekkelijk
Veruit de meeste patiënten zijn geïnteresseerd in het inzien van labresultaten. Als tweede vinden patiënten het vooral fijn om het consultverslag na te lezen. Wanneer we het inzien van het dossier extra willen stimuleren onder patiënten, dan zijn dit de twee functionaliteiten die uitgelicht kunnen worden.
Ook ouderen zijn geïnteresseerd
De meeste respondenten waren ouder dan 60 jaar. Maar liefst 93% van hen was positief tot zeer positief over het gebruik van online inzage in het dossier. Het loont dus om ook ouderen te stimuleren om PGO of portaal te gebruiken voor de zorg voor zichzelf.
De volledige conclusies van ons patiëntonderzoek ontvangt u in een latere mailing.
|
|
|
|
|
President Kennedylaan 15, 2517 JK Den Haag |
|
|
|
|